Buku terbesar mengenai alam terbentang luas di hadapan mata kita... dan ia tertulis dalam bahasa matematik - Galileo

Sunday, December 19, 2010

MATAKU MILIKMU - BERSYUKURKAH AKU


Mataku milikmu, betapa besar anugerah yang Kau beri pada setiap hambaMu.Keindahan mata wanita jadi pesona setiap lelaki yang memandang.

Hebatnya kejadian Allah dengan dengan seribu satu keindahan, dianugerahkan mata yang pelbagai warna, sinar mata yang mempersona, tetapi adakah kita bersyukur dan sentiasa mensyukuri nikmatnya.

Seandainya manusia ingin menghitung nikmat-nikmat pemberian Allah swt, maka mereka tidak akan mampu menghitungnya. Sekalipun air laut dijadikan tinta, seluruh ranting kayu dijadikan pena dan dedaun pokok yang ada di muka bumi ini dijadikan kertasnya, maka ia tidak akan pernah selesai. Betapa besar dan banyak nikmat yang Allah swt kurniakan disekeliling kita.

Imam Al-Ghazali menulis dalam kitabnya Bidayatul Hidayah :-

Engkau telah dianugerahi mata agar engkau pergunakan hanya untuk melihat menuju ke jalan yang benar, untuk memenuhi berbagai macam dari kerja-kerja kamu, untuk melihat keindahan alam semesta agar dapat engkau renungkan betapa besar keagungan Allah.

Oleh kerana itu janganlah engkau gunakan mata kamu itu untuk empat hal yang tercela:

  1. Melihat perempuan yang bukan mahrammu;
  2. Melihat sesuatu yang menghairahkan nafsu berahi dan memperbesarkan syahwat;
  3. Melihat sesama muslim dengan pandangan mengejek dan meremehkan;
  4. Melihat atau mencari-cari kesalahan orang lain dari kalangan kaum muslimin.

Buta mata titak nampak jalan di dunia,
keran tidak cahaya,
tidak tahu ke mana arah hendak di tuju
ke hilir atau kehulu.

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya, “Setiap mata akan menangis pada hari kiamat kecuali mata yang menutup dari melihat sesuatu yang haram, mata yang berjalan malam dalam jihad pada jalan Allah dan mata yang menitiskan air mata sekali pun sebesar kepala lalat kerana takutkan Allah.” (H.R Abu Naim)


Dalam menempuh kehidupan ini, pelbagai ilusi optik yang singgah dalam kehidupan kita.Perkara yang mungkar, lalai dan merugikan dilihat cantik, indah lagi mempersonakan.Kebaikan, keindahan dan kemuliaan menjadi sesuatu yang begitu mengelirukan.Lihatlah dengan mata hati, keikhlasan pasti terpancar jelas lagi nyata.


Ingatlah bahawa "kehidupan ada adalah kepercayaan".Kita boleh mengubah cara kita berfikir, dengan mengubah cara kita melihat sesuatu yang berlaku dikeliling kita

No comments: